ناجی

نوشته هایی از جنس یکرنگی

ناجی

نوشته هایی از جنس یکرنگی

ناجی

هوالستار

چون به دریا می توان راه یافت
سوی یک شبنم چرا باید شتافت
عطار

پیوندهای روزانه

آشنایی با بیماری پنومونی یا سینه پهلو

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۳۶ ب.ظ

  • پنومونی یه سینه پهلو  چیست؟

پنومونی در اثر عفونت ریه ها ایجاد می شود.عفونت بیشتر کیسه های هوایی موجود در ریه و به میزان کمتر مجاری هوایی انتقال دهنده  هوا به ریه ها را،در گیر می کند.بخش هایی از ریه که دچار عفونت شده است توسط مایع پر می شود.این مایع حاوی. . . در ادامه مطلب بخوانید.


  • پنومونی چیست؟

پنومونی در اثر عفونت ریه ها ایجاد می شود.عفونت بیشتر کیسه های هوایی موجود در ریه و به میزان کمتر مجاری هوایی انتقال دهنده  هوا به ریه ها را،در گیر می کند.بخش هایی از ریه که دچار عفونت شده است توسط مایع پر می شود.این مایع حاوی گلبول های  سفیدی است که با عفونت مقابله می کند.

  • دلایل پنومونی چیست؟ منشأ پنومونی از کجاست؟

پنومونی توسط جرم ها (ارگانیسم های کوچک که میتوانند منجر به بیماری شود) ایجاد میشود

.ویروس ها ،باکتری ها و قارچها انواعی ازجرم های ایجاد کننده ی پنومونی هستند.

این جرم ها معمولا در ریه افراد سالم وجود ندارند.گاهی اوقات جرمها توسط جریان خون به ریه ها میرسند ولی اغلب توسط قطرات ریز آب موجود در هوای تنفسی(قطرات تنفسی) به ریه ها منتقل می گردند.منبع این جرمها افرادی هستند که با سرفه و عطسه کردن باعث  انتشار جرم های موجود در قطرات تنفسی خود میشوند.

گاهی اوقات میکروب ها از مکان های ناشایع منشأ می گیرند.پنومونی لژیونلائی یکی   از انواع پنومونی است که توسط جرم هایی ایجاد میشود که در آبهای گرم زندگی می کنند. جرم هایی که باعث پسیتاکوز می شوند معمو لا از پرندگان بخصوص طوطی  منشأ میگیرند. استافیلو کوک مقاوم به متی سیلین معمولا در بیمارستان ها یافت میشود و میتواند در افرادی که به علل متفاوت در بیمارستان پذیرش می شوند، ایجاد پنومونی کند.

  • چه کسی مبتلا به پنو مونی می شود؟

هر کسی میتواند به پنو مونی مبتلا شود. حتی افراد سالم هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.با این وجود جرم ها بیشتر به ایجاد عفونت در افراد با نقص ایمنی که دفاع طبیعی بدن در آن ها کاهش یافته ،تمایل دارند. افراد در سنین بسیار بالا و بسیار پایین (نوزادان و افراد مسن) ریه ها سیستم دفاعی ضعیف تری دارند و بنابر این پنومونی در سنین ابتدایی و انتهایی زندگی بیشتر دیده می شود.

سایر مواردی که میتواند سیستم دفاعی ریه ها را تضعیف سازد شامل:سیگار تنباکو،عفونت های ویروسی که راههای تنفسی را در گیر می کند(مانند سرماخوردگی  معمولی) و سایر عفونت های ویروسی(مانند .(HIV  بعضی دارو ها هم باعث تضعیف سیستم ایمنی و بیماری های جدی می شوند مانند داروهایی که در درمان کانسر کاربرد دارند .عمل جراحی هم میتواند باعث آسیب پذیر شدن افراد شود.بهمین علت است که پنومونی در بیمارانی که قبلا به دلایل دیگر در بیمارستان بستری بوده اند پیشرفت می کند.

 

چگونه متوجه شویم مبتلا به پنومونی بوده ایم؟

اگر فردی به پنومونی مبتلا شده باشد بطور حتم علایمی از بیماری را داشته  اما به علت تشابه علایم با سایر بیماری ها ممکن است  با آنها اشتباه گردد .

  • علایم شایع عبارتند از:
  • سرفه ،گاهی اوقات همراه با خلط زرد،سبز یا بهمراه رگه های خونی.
  • تنگی نفس .
  • درد قفسه سینه،که با نفس کشیدن تشدید میشود.
  •  تب.
  • لرزهای گهگاهی.
  • کاهش اشتها.
  • ضعف.
  • پزشک چگونه پنو مونی را تشخیص می دهد؟

همانطوری که پزشک سؤالاتی درباره ی علایم بیماری از شما میپرسد، ممکن است با سمع  نواحی گرفتار در ریه ها توسط گوشی پزشکی  قادر به شنیدن صداهایی غیر طبیعی باشد. بیماری به سادگی تشخیص داده نمیشود، با وجود این ،معمولا در عکس ساده ی قفسه ی سینه بیماری تأ یید می شود.

  • درمان پنومونی چگونه است؟

درمان اصلی پنو مونی آنتی بیوتیک میباشد.بیشتر افراد با استراحت در منزل حال عمومی بهتری پیدا می کنند، اما افراد با بیماری شدیدتر باید در بیمارستان بستری شوند تا سطح اکسیژن خون آنها تحت نظر باشد و مایعات بصورت سرم به آنها تجویز گردد. با وجود اینکه بیشتر افراد حال عمومی بهتری پیدا می کنند ، اگر بیماری بسیار شدید باشد ، حتی با بهترین شیوه ی درمان ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

  • در صورت ابتلا به پنومونی چه کنیم؟

داروهایی راکه پزشکتان تجویز می کند ،به موقع مصرف نمایید و دوره ی درمانی آنتی بیوتیک را تمام کنید.

اگر با درمان بهتر نشدید ، بخصوص اگر تب شما قطع نشد یا نفس کشیدن برایتان مشکل شد، مجدداٌ با پزشک خود تماس بگیرید.

شما ممکن است در اتاقی مجهز به مرطوب کننده ای که رطوبت هوا را افزایش می دهد و ریه های آزرده راتسکین می بخشد ، آرامش بیشتری داشته باشید.

استراحت کافی داشته باشید.

  • در عرض چه مدتی علایم تخفیف می یابد؟

بیشتر علایم مانند درد قفسه سینه وتب ،در عرض چند روز تخفیف می یابد.  سرفه معمولا 2تا 3 هفته طول می کشد تا برطرف شود ،ولی خستگی و ضعف ممکنست ماهها زمان برد تا بطور کامل برطرف گردد. اگر علایم شما در حد انتظار بهبود نیافت و یا چنانچه بیماری عود کرد  با مراجعه به پزشک بررسی بیشتری در خصوص یافتن علتی که باعث افزایش ریسک  پنومونی در شما گشته است انجام می پذیرد .

  • پیشگیری:

جرم های مسبب پنومونی بسیارشایع هستند و پیشگیری از آن ها دشوار می باشد.با این وجود پیشگیری از اعمالی که به سیستم دفاعی ریه ها آسیب می رساند می تواند کمک کننده باشد(مثل قطع سیگار).واکسن میتواند از ابتلا به برخی انواع  پنومونی جلوگیری نماید. بیشتر کشور ها توصیه  به واکسیناسیون در افراد در معرض خطر می کنند (افراد مسن) . واکسن هایی که بیشتر توصیه به آن ها شده است  آنفولانزا و پنوموکوک می باشد. 


نظرات (۱)

سلام، وبلاگ خوبی دارید.واقعا وبلاگ تکی داری! دوست دارم به عنوان یه کارشناس نظرتو در مورد وبلاگم بدونم.خیلی از ساییتون خوشم اومد.رتبه الکسامونم بد نیست یه نگاه بندازید اگر خواستید تبادل لینک کنیم خبر بدید.مرسی(کسب راحت درآمد اینترنتی)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی