ناجی

نوشته هایی از جنس یکرنگی

ناجی

نوشته هایی از جنس یکرنگی

ناجی

هوالستار

چون به دریا می توان راه یافت
سوی یک شبنم چرا باید شتافت
عطار

پیوندهای روزانه

احیای قلبی ریوی (CPR)

دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۱:۴۴ ب.ظ
ایست ناگهانی قلبی یکی از علل مهم مرگ و میر در دنیاست . اگر چه آمار تعداد مرگ های خارج از بیمارستانی به علت ایست ناگهانی قلبی بسیار متفاوت است ، لیکن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها( CDC ) گزارش می دهد که سالانه 330,000 نفر در آمریکا به علت بیماری های عروق قلب (کرونر) قبل از رسیدن به بیمارستان و یا اورژانس می میرند . از طرفی حدود 80- 75% موارد ایست قلبی خارج از بیمارستان ، در خانه اتفاق می افتد که حدودا 95 % این قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان می میرند . با عنایت به این که مغز انسان بدون اکسیژن پس از توقف کار قلب ، فقط به مدت 4 دقیقه بدون آسیب دائمی می تواند زنده بماند ؛ ولی متاسفانه در بهترین شرایط زمان پاسخ دهی اورژانس بین 6،8 و حداکثر 10 دقیقه می باشد . از آن جا که در کشور ما....


احیای قلبی ریوی (CPR)
ایست ناگهانی قلبی یکی از علل مهم مرگ و میر در دنیاست . اگر چه آمار تعداد مرگ های خارج از بیمارستانی به علت ایست ناگهانی قلبی بسیار متفاوت است ، لیکن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ( CDC) گزارش می دهد که سالانه 330,000 نفر در آمریکا به علت بیماری های عروق قلب (کرونر) قبل از رسیدن به بیمارستان و یا اورژانس می میرند . از طرفی حدود 80- 75% موارد ایست قلبی خارج از بیمارستان ، در خانه اتفاق می افتد که حدودا 95 % این قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان می میرند . با عنایت به این که مغز انسان بدون اکسیژن پس از توقف کار قلب ، فقط به مدت 4 دقیقه بدون آسیب دائمی می تواند زنده بماند ؛ ولی متاسفانه در بهترین شرایط زمان پاسخ دهی اورژانس بین 6،8 و حداکثر 10 دقیقه می باشد . از آن جا که در کشور ما آمار دقیقی از میزان مرگ و میر ناشی از ایست ناگهانی قلبی وجود ندارد ولی به جرات می توان گفت این آمارها در کشور ما درصد بالاتری را به خود اختصاص می دهند و به علاوه زمان پاسخ دهی اورژانس در کشور ما نیز بیشتر از زمان های استاندارد تعیین شده می باشند . لذا نگاه به این آمار تکان دهنده ضرورت و اهمیت آموزش همگانی مراقبت های حیاتی پایه (Basic Life Support ) و از آن جمله احیا ء قلبی – ریوی ( CPR) برای کلیه عموم جامعه را دو چندان می کند .
چرا که آمارها نشان می دهد انجام احیاء قلبی ریوی فوری و مؤثر توسط فردی که شاهد صحنه می باشد ، شانس نجات مصدوم را 2 برابر می کند .

ایمنی مصدوم واحیا گر

ایمنی صحنه
در هنگام انجام CPR ابتدا باید از ایمنی صحنه اطمینان حاصل نمایید. برای مثال، در شرایطی که فردی نزدیک یک ساختمانِ در حال آتش سوزی ، در آب یا در نزدیکی سیم‏ های لخت برق نیاز به احیا دارد، ابتدا مطمئن شوید که هم شما و هم مصدوم در محل امنی قرار دارید. در موارد بروز تروما ، مصدوم را جز در شرایطی که ایمنی شما و یا مصدوم ایجاب نماید، حرکت ندهید.
ایمنی احیاگر
خطر ابتلای شما به بیماری‏های عفونی حین انجام CPR بسیار اندک است. بیشترِ موارد ایست قلبیِ خارج از بیمارستان، در شیرخواران و کودکان در منزل اتفاق می افتد. اگر مصدوم بیماری عفونی داشته باشد، امکان دارد که اعضای خانواده ی وی تاکنون در معرض بیماری قرار گرفته و یا از وجود بیماری آگاه شده باشند و وسایل محافظ مناسب در دسترس باشد. نتایج بررسی‏ها روی اعضای خانواده نشان می دهند که خطر عفونت در حد قابل ملاحظه‏ای نیست که از انجام CPR برای فرد مورد علاقه ی آنان جلوگیری نماید .

جا به جایی مصدوم فقط در صورت لزوم
هنگامی‏که CPR در حال انجام است مصدوم را جابجا نکنید مگر اینکه مصدوم در یک محیط ناامن باشد ( مانند ساختمان در حال آتش سوزی) یا اگر شما بر این باور هستید که به علت وضعیت قرار گرفتن مصدوم و محل انجام احیاء ، قادر به انجام یک CPR موثر نیستید. اگر احیاگر هرجا مصدوم را پیدا کرد احیاء را انجام دهد، ماساژ قلبی موثر و حیاتی زودتر شروع خواهد شد .
وضعیت قرار گیری مصدوم
قبل از اینکه شما CPR را شروع کنید مصدوم باید خوابیده به پشت و بر روی یک سطح سفت قرار گیرد. اگر مصدوم غیر پاسخگو  در وضعیت خوابیده به پشت نیست، مصدوم را بغلتانید تا صورت وی رو به بالا (خوابیده به پشت) قرار گیرد. اگر مصدوم روی یک سطح سفت قرار ندارد، یک تخته پشتی   یا یک سطح سفت بین مصدوم و تختخواب او قرار دهید. اگر این وسایل در دسترس شما نیست، مصدوم را حرکت داده و روی زمین قرار دهید


مفهوم CABD در احیای قلبی- ریویCPR
CPR شامل 4 قسمت اصلی می‏باشد:
C جریان خون Circulation
B تنفس Breathing
A راه هوایی Airway
D دفیبریلاسیون Defibrillation


مفاهیم حیاتی پایه :
احیای قلبی- ریوی با یک کیفیت خوب ، شانس بقا و زندگی را در مصدوم بهبود
می بخشد. مفاهیم حیاتی برای احیای قلبی- ریوی عبارتند از:
1- ماساژ قلبی با قدرت و سرعت انجام شود : سرعت ماساژ 100 بار در دقیقه باشد.
2-بعد از هر ماساژ قلبی اجازه دهید برگشت قفسة سینه به حالت اول به طور کامل انجام شود.
3-وقفه ها را در ماساژهای قلبی به حداقل برسانید. تلاش کنید وقفه ها کمتر از 10 ثانیه باشد.
4-از تهویه بیش از حد جلوگیری کنید.

خطر اتساع معده
تنفس ها را با سرعت یا با نیروی زیاد ندهید چرا که هوا به جای ریه ها وارد معده می‏شود. این امر می‏تواند باعث اتساع معده شود. برای جلوگیری از اتساع معده و عوارض ناشی از آن نظیر استفراغ ، آسپیراسیون و یا ذات الریه:
1-هر تنفس را در عرض یک ثانیه بدهید.
2- هر بار به مقدار کافی و به اندازه‏ای‏که قفسة سینة مصدوم بالا بیاید، هوا بدمید.

مفاهیم حیاتی کم کردن وقفه ها
احیاگران باید خیلی تلاش نمایند که هر گونه وقفه را در ماساژهای قلبی به حداقل برسانند، زیرا زمانی که احیاگران ماساژ قلبی را انجام نمی دهند، هیچ گونه جریان خونی به قلب و مغز جریان ندارد. علل عدم انجام ماساژ قلبی ممکن است شامل:
● طولانی شدن زمان چک کردن نبض
● صرف زمان زیادی جهت تنفس دادن به مصدوم
● حرکت و جابجایی مصدوم
● استفاده از AED
احیاگران باید تلاش زیادی انجام دهند تا تعداد و طول مدت وقفه ها را در ماساژهای قلبی به حداقل برسانند. احیاگران باید این وقفه ها را به کمتر از 10 ثانیه محدود کنند، مگر برای لوله گذاری، دفیبریلاسیون یا حرکت مصدوم به علت خطر (مانند یک آتش سوزی)

دفیبریلاتور خارجی خودکار
Automated External Defibrillator ( AED)
دفیبریلاسیون یا شوک یکی از شایع ترین مداخلات درمانی در ایست قلبی است فاصله زمانی میان ایست قلبی و انجام شوک ( دفیبریلاسیون ) یکی از مهم ترین شاخص های بقا ء در موارد ایست قلبی است .
ریتم اولیه شایع در هنگام بروز ایست ناگهانی قلب ، فیبریلاسیون بطنی (VF) است . در هنگام VF قلب دچار ارتعاش ولرزش می شود ولی خون را پمپاژ نمی کند . لذا سودمند ترین درمان برای VF ، دفیبریلاسیون است . ( دادن شوک الکتریکی به قلب به منظور توقف روند VF است ).
با انجام CPR بدون دفیبریلاسیون فقط می توان جریان خون کمی را به قلب و مغز رساند ؛ یعنی مستقیما نمی توان باعث بازگشت ریتم طبیعی قلب شد . لذا به علت اهمیت زیاد دفیبریلاسیون ، امروزه یکی از قسمت های اصلی CPR (D) به دفیبریلاسیون اختصاص یافته است .
امروزه وجود دستگاه های AED در سطح وسیع و آموزش عمومی افراد جامعه خصوصا امدادگران به استفاده از این دستگاه و استفاده و کاربرد آن در مکان های عمومی، انقلابی در احیا محسوب می شود و باعث شده است شانس بقای مصدومین به دنبال ایست ناگهانی قلب را چندین برابر نماید. AEDها وسایل کامپیوتری پیشرفته ای هستند که کاربرد آنها آسان بوده و به افراد غیر حرفه ای و کارکنان بهداشتی درمانی این امکان را می دهد که دفیبریلاسیون را بصورت ایمن انجام دهند . این دستگاه قادر است ریتم قلب را ارزیابی نموده و اگر ریتم قلب قابل اصلاح با شوک الکتریکی باشد نظیر (VF ) با پیغام شنیداری توصیه به انجام شوک نماید و با فشردن دکمه شوک به مریض شوک می دهد .

کاربرد AED تنها زمانی از دستگاههای AED استفاده کنید که مصدوم این سه یافته بالینی را داشته باشد:
• بدون پاسخ
• بدون تنفس
• بدون نبض

گردآورنده : مجتبی ابراهیم نژاد

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۲/۱۱/۰۷
  • ۱۶۴۹ نمایش
  • مجتبی ابراهیم نژاد

کمکهای اولیه

CPR

نکات مهم احیا

احیای قبلی-ریوی

نظرات (۱)

  • پدر امداد اسلامشهر
  • بسیار عالی بود 
     متشکر.
    پاسخ:
    سپاس
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی