ناجی

نوشته هایی از جنس یکرنگی

ناجی

نوشته هایی از جنس یکرنگی

ناجی

هوالستار

چون به دریا می توان راه یافت
سوی یک شبنم چرا باید شتافت
عطار

پیوندهای روزانه

گازگرفته‌ها را چگونه نجات دهیم؟

دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۷ ب.ظ

کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه نخستین اقدام در مواجه با فرد مسموم شده با گاز منوکسیدکربن(CO) را خروج مصدوم از محیط آلوده و بردن او به فضای آزاد دانست.

«شهریار نوری‌الاصل» در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نحوه‌ی امدادرسانی به افرادی که به گازگرفتگی دچار شده‌اند، تصریح کرد: چنانچه مصدوم بیهوش بود ضمن تماس با اورژانس و درخواست کمک باید لباس‌های فرد را در قسمت‌های تنگ بدن از جمله یقه و کمربند تا حدی آزاد کرد.
کارشناس هلال‌احمر کرمانشاه خاطر نشان کرد: چنانچه پس از دقایقی قرار گرفتن مصدوم در فضای آزاد مصدوم به هوش آمد که حال او بهتر شده و در غیر اینصورت باید تنفس او را کنترل کرد.
وی تصریح کرد: چنانچه مصدوم بزرگسال است و تنفس ندارد باید دو تنفس دهان به دهان به او داد و سپس نبض گردنی او را کنترل کرد و چنانچه نبض نداشته باشد باید پاشنه هر دو دست را روی هم در وسط سینه مصدوم قرار داد و 30 ماساژ به عمق پنج سانتیمتر وارد کنید.
کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه گفت: این کار باید تا رسیدن نیروهای اورژانس ادامه یابد.
وی خاطر نشان کرد: اطراف مصدوم را باید خالی کرد و او را روی پتو قرار داد و سپس روی زمین گذاشت، چون تماس مصدوم با زمین می‌تواند مصدوم را به شوک دچار کند.
نوری‌الاصل با بیان اینکه گاز منوکسیدکربن گازی بی‌رنگ و بی بو است، گفت: این گاز به سرعت می‌تواند ظرف مدت کمتر از چند ساعت موجب مرگ افراد شود.
وی سنگینی در سر و گردن و تنگی نفس را از علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه تا زمانی که افراد به علائم مسمومیت دچار نشوند، وجود این گاز در محیط به‌علت بی‌رنگ و بو بودن آن مشخص نمی‌شود.

منبع : سلامت نیوز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی